EU-regler kan bryta åsiktsmonopol



Nya regler från EU-kommissionen kan frånta svenska utgivare rätten att godtyckligt neka annonser från företag och politiska partier. I ett pressmeddelande under måndagen uttrycker branschorganisationen Tidningsutgivarna stor oro för att tidningar kan bli stämda när de systematiskt diskriminerar vissa annonsörer. – I förlängningen skulle det här förslaget kunna innebära att utgivare kan bli stämda om de vägrar annonser från politiska partier. Det skulle ses som att tidningen är diskriminerande på grund av att den inte är likabehandlande och skulle kunna riskera åtal från en sådan grupp, säger Tidningsutgivarnas jurist Hanna Lind. EU-parlamentet har redan röstat mot förslaget, och Tidningsutgivarna uppmanar nu svenska politiker att jobba för att även EU-rådet ska ställa sig negativa. Förra veckan uppmärksammades Metro med att vägra Sverigedemokraterna annonsutrymme, något som alltså skulle kunna vara olagligt ifall kommissionens nya regler infördes.

Källa

/T

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0